Ξενοφώντα Ελληνικά
Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 1. §27-29
Ερμηνευτικές ερωτήσεις
1.Τι συνήθιζαν να κάνουν οι Αθηναίοι όλο και περισσότερο κάθε μέρα και
γιατί;
2. Πώς θα αξιολογούσατε την τακτική αυτή;
3.Ποιο ήταν το σχέδιο του Λυσάνδρου , ποιο νέο στοιχείο προστίθεται και τι
προοικονομεί αυτό;
4. καταφρονοῦντες δὴ τοῦ Λυσάνδρου,
ὅτι οὐκ ἀντανῆγεν: Τι δηλώνει με τη φράση αυτή ο Ξενοφών και πώς κρίνετε
την έκβαση του πολέμου;
5. Να αξιολογήσετε την παραίνεση του Αλκιβιάδη και την απόρριψή της από
τους Αθηναίους στρατηγούς (§§ 25-26) με βάση το σχέδιο επίθεσης που αναπτύσσει
τώρα ο Λύσανδρος.
6. Να εντοπίσετε το βασικό στρατηγικό σφάλμα των Αθηναίων στις §§ 20-24.
Να αιτιολογήσετε την επιλογή σας.
7. Θα μπορούσαν να αποφύγουν οι Αθηναίοι τον αιφνιδιασμό των Σπαρτιατών;
Να
αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
8. Τὰ πράγματα τῶν ᾿Αθηναίων
διεφθαρμένα: Τι σημαίνει η φράση για την κατάληξη του (Πελοποννησιακού) πολέμου;
9.Τι σημαίνει η ήττα αυτή για τους Αθηναίους;
10. Αφού σημειώσετε τα ρήματα που δηλώνουν τις διαταγές και τις ενέργειες
του Κόνωνα, να παρουσιάσετε την αντίδρασή του στην ξαφνική επίθεση του Λυσάνδρου.
11. Λαμβάνοντας υπόψη σας τη φήμη της ναυτικής δύναμης των Αθηναίων, πώς
ερμηνεύετε την επιτυχία του Λυσάνδρου, όπως παρουσιάζεται στη συγκεκριμένη ενότητα;
Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
12. Γιατί στην § 28 το κείμενο αποτελείται από κύριες προτάσεις;
13. Γιατί ο Κόνων δεν επέστρεψε στην Αθήνα αλλά προτίμησε να καταφύγει στον
Ευαγόρα της Κύπρου;
14. Πάραλος: Ποια ήταν η αποστολή της στην αρχαία Αθήνα;
15.Γιατί ο Κόνων πήρε φεύγοντας τα μεγάλα ιστία των πλοίων του Λυσάνδρου;
Να σημειώσετε Χ στο τετράγωνο της σωστής απάντησης.
α) διότι τα ήθελε ως λάφυρα. o
β) για να επιδιορθώσει τα ιστία των δικών του πλοίων. o
γ) για να τα μεταφέρει στην Αθήνα για την κατασκευή νέων πλοίων. o
δ) για να μην μπορούν οι αντίπαλοι να τον καταδιώξουν. o
16. Να σημειώσετε ένα Χ στην πρόταση που θεωρείτε σωστή.
Τοὺς δὲ πλείστους ἄνδρας ἐν τῇ γῇ συνέλεξε. Στο σημείο αυτό διαφαίνεται:
α) η ειρωνεία του Ξενοφώντα για τους Αθηναίους. o
β) η συμπάθειά του προς τους Αθηναίους. o
γ) αιχμή κατά του Λυσάνδρου. o
δ) η ουδετερότητα, η απόσταση του ιστορικού από τα γεγονότα. o
Β. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
Γραμματικές & συντακτικές ερωτήσεις-ασκήσεις
1.Αφού εντοπιστούν οι αντωνυμίες και αναγνωριστεί το είδος τους να
μεταφερθούν στον άλλο αριθμό.
2. Να γραφεί το γ΄ ενικό πρόσωπο των εγκλίσεων του αορίστου β΄ των παρακάτω
ρηματικών τύπων: ἔχων, ἰδών, ἦσαν, ἔλαβε, φεύγων, κατασχών
3. τάς ἂλλας πάσας, τους πλείστους ἂνδρας, ἑκάστην τήν ἡμέραν, τά μεγάλα ἱστία:
Να κλιθούν οι συνεκφορές και στους δύο αριθμούς.
4. ταχίστην, πλείστους, μεγάλα, πλήρεις: Να τοποθετήσετε τα επίθετα σε έναν πίνακα και να συμπληρώσετε τους άλλους βαθμούς στο ίδιο γένος, αριθμό
και πτώση.
5. Να εντοπίσετε στο κείμενο τις μετοχές, να αναγνωρίσετε το είδος τους και
να τις χαρακτηρίσετε ως συνημμένες ή απόλυτες.
6. Στις παρακάτω προτάσεις να ελέγξετε την ορθότητα του συντακτικού
προσδιορισμού των λέξεων που δίνονται, διαγράφοντας το σκέλος που περιέχει το
λάθος.
πλεῖν: είναι
ειδικό απαρέμφατο / τελικό απαρέμφατο
τῶν νεῶν: είναι γενική διαιρετική
/ γενική κτητική
παντελῶς: ο επιρρ. προσδιορισμός
δηλώνει ποσό / τρόπο
κεναί: είναι
επιθ. προσδ. / κατηγορούμενο (στο αἱ δὲ νῆες)
τῶν Αθηναίων: είναι γενική
υποκειμ. / γενική κτητική (στο πράγματα)
διεφθαρμένα: είναι μτχ.
κατηγορηματική / επιθετική από το ἔγνω
ταῖς ναυσί: είναι δοτική της
συνοδείας / δοτική του μέσου
Λεξιλογικές – σημασιολογικές ασκήσεις
1.σήμανση, γνωστικός, σημασία, φθαρτός,
υπόληψη, ανάληψη, συλλαβή, ασύλληπτος, διάγνωση, αδιάφθορος, συλλογή,
επιλεκτικός: Να γράψετε τα ρήματα του κειμένου που έχουν ετυμολογική
συγγένεια με τις λέξεις που δίνονται.
2.συνέλεξεν, φεύγων, ναυσίν,
κατίδωσιν καταφρονοῦντες: Να γράψετε όσα εύχρηστα παράγωγα, σύνθετα ή παρασύνθετα των παραπάνω λέξεων γνωρίζετε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου