Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2013

Ξενοφώντα Ελληνικά Α' Λυκείου
Ξενοφώντα Ελληνικά
Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 1. §30-32


Ερμηνευτικές ερωτήσεις

1.   Σε ποιες ενέργειες προβαίνει ο Λύσανδρος μετά την επιτυχή έκβαση της μάχης στους Αιγός ποταμούς για τους Σπαρτιάτες;
2.   Ποιο είναι το θέμα σύγκλησης των συμμάχων, υπό το Λύσανδρο, ο τρόπος που εξελίχθηκε η συνέλευση καθώς και το αποτέλεσμά της.
3.   Τι είδους κατηγορίες διατυπώθηκαν από τους συμμάχους των Σπαρτιατών εναντίον των Αθηναίων και ποια, κατά τη γνώμη σας, έπαιξε το σπουδαιότερο ρόλο για την τελική απόφαση που έλαβε η συνέλευση;
4.   Συμφωνείτε με τη συμπεριφορά των Σπαρτιατών; Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η απόφαση των συμμάχων εκδικητική; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
5.   Από την άλλη πώς δικαιολογείτε τις ενέργειες των Αθηναίων σύμφωνα με το κείμενο;
6.   Γιατί γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο Φιλοκλή και στον Αδείμαντο στην αρχή του κειμένου; Ποια η τύχη των δύο στρατηγών όπως πληροφορούμαστε από τις παραγράφους;
7.   Να προσδιορίσετε το χωρίο του κειμένου που περιέχει σχόλιο του Ξενοφώντα σχετικά με την τύχη του Αδειμάντου.
8.   Ποια κατηγορία διατύπωσε ο Λύσανδρος εναντίον του Φιλοκλή;
9.   Ποιος αποφάσισε για την τύχη των ηττημένων Αθηναίων;
10. Να εντοπίσετε τα θεματικά κέντρα του κειμένου.
11. Να σημειώσετε Χ στο τετράγωνο που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.
πλὴν Ἀδειμάντου: Ο Αδείμαντος, σύμφωνα με το κείμενό σας, είχε διαφορετική τύχη από τους υπόλοιπους Αθηναίους επειδή:
α) ακολούθησε από την αρχή φιλοσπαρτιατική πολιτική.                                 
β) δε συμμετείχε στις πολεμικές επιχειρήσεις.                                                              
γ) αντιτάχθηκε στην απάνθρωπη μεταχείριση των αιχμαλώτων.                         
δ) δεν ήταν Αθηναίος.                                                                                                 
     12. Ποια από τις παρακάτω προτάσεις αποδίδει σωστά πληροφορίες του κειμένου;
     Να σημειώσετε Χ στο αντίστοιχο τετράγωνo.
α) Οι Αθηναίοι είχαν αποφασίσει, αν νικούσαν στη ναυμαχία, να σκοτώσουν όλους τους αιχμαλώτους.

β) Οι Αθηναίοι, με διαταγή του Φιλοκλή, έριξαν στη θάλασσα όλους τους άνδρες που συνέλαβαν από ένα κορινθιακό και ένα ανδριώτικο πλοίο.


γ) Πολλοί από τους Αθηναίους αντιτάχθηκαν στο ψήφισμα για τον ακρωτηριασμό των αιχμαλώτων.

δ) Οι Αθηναίοι παραβίασαν προηγούμενη συνθήκη με τους Σπαρτιάτες, όταν ψήφισαν να ακρωτηριάσουν τους αιχμαλώτους.      
ε) Οι σύμμαχοι των Σπαρτιατών καταδίκασαν σε θάνατο τους Αθηναίους εξαιτίας της εγκληματικής τους συμπεριφοράς.

13. ἔπεμψε Θεόπομπον τὸν Μιλήσιον λῃστὴν εἰς Λακεδαίμονα.
Α. Να σημειώσετε Χ στο τετράγωνο που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.
Ο Λύσανδρος χρησιμοποιεί τον Θεόπομπο ως αγγελιοφόρο επειδή: 
α) ήταν σύμμαχός του.                                                                                                
β) δεν είχε δικό του πλοίο να στείλει στη Σπάρτη.                                                   
γ) δεν είχε ακόμη ολοκληρώσει τις επιχειρήσεις του στην περιοχή.                          
δ) αυτό συνηθιζόταν την εποχή εκείνη.                                                                            
Β. Ποιες πληροφορίες μας δίνει το χωρίο αυτό για το ρόλο των πειρατών της εποχής;

Γραμματικές ασκήσεις - ερωτήσεις

1.ἔλαβε, κατειργάσατο, ἀπήγγειλε, ἔπεμψε, διέφθειρεν, παθεῖν, παρανο­μεῖν: 
Να αντικαταστήσετε τους ρηματικούς τύπους στο β' ενικό αριθμό σε όλους τους χρόνους.
2. Να μεταφερθούν στον άλλο αριθμό τα ουσιαστικά της γ’ κλίσης των παραγράφων.
3. Να μεταφερθούν στον άλλο αριθμό οι παρακάτω φράσεις:
ὅς ἀφικόμενος τριταῖος ἀπήγγειλε
ἃ ἤδη παρενενομήκεσαν
μόνος ἐπελάβετο τοῦ ψηφίσματος
τί εἴη ἄξιος παθεῖν;

Συντακτικές ασκήσεις - ερωτήσεις

1.   τῶν στρατηγῶν, ἡμέρᾳ, εἰς Λακεδαίμονα, μετὰ ταῦτα, τοὺς συμμάχους, περὶ τῶν αἰχμαλώτων, τοὺς ἄνδρας, ἀποκτεῖναι, τῶν χειρῶν, παρανο­μεῖν: Να προσδιορίσετε τη συντακτική θέση των όρων στο κείμενο.
2.   ἀπαγγελοῦντα, ἀφικόμενος, λαβόντες, ἀρξάμενος: Να αναγνωρίσετε το είδος και τη συντακτική θέση των μετοχών στο κείμενο.
3.   Να εντοπίσετε και να χαρακτηρίσετε τους επιρρηματικούς εμπρόθετους προσδιορι­σμούς του κειμένου.
4.   Μετὰ δὲ ταῦτα Λύσανδρος ... περὶ τῶν αἰχμαλώτων: Να γίνει αναλυτι­κή σύνταξη της περιόδου.

Λεξιλογικές - Σημασιολογικές ασκήσεις

1. ἀπήγαγεν, ἀπήγγειλε, διέφθειρεν, ἐπελάβετο: Να γράψετε προτάσεις, στις οποίες να χρησιμοποιήσετε τα παραπάνω ρήματα με τη σημασία που έχουν αποκτήσει στη νέα ελληνική.
2. Να συσχετίσετε ετυμολογικά τις ακόλουθες νεοελληνικές λέξεις με λέξεις του κειμένου: επικράτηση, συγκοπή, ανατομία, ψηφίδα, σφαγή, άφθαρτος, συνεργασία, συμπάθεια, έναρξη, εγχείριση.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου