Οι φαλλοί
του Καβάφη
Ανδρέας Ζαμπούκας
Πέρασε και το έτος Καβάφη. Ό,τι θυμηθήκαμε, θυμηθήκαμε. Από 'δώ και πέρα,
όποιος θέλει μόνος του μπορεί ν΄ ανοίγει κανένα ποίημα, ψάχνοντας τον εαυτό
του. Επίσης, μπορούν κι οι μαθητές να αποστηθίζουν τις αναλύσεις των «ειδικών»
για να τις γράφουν στις εξετάσεις. Έγιναν πολλά αυτή τη χρονιά για τον
παγκόσμιο Έλληνα ποιητή. Εκθέσεις, στίχοι στα λεωφορεία, συνέδρια, εκδηλώσεις
και πολλές συναντήσεις ομότεχνων για ανταλλαγή ιδεών και νέων προσανατολισμών.
Ψάχνοντας να βρω πόσος Καβάφης έμεινε στις συνειδήσεις των νέων ανθρώπων
απογοητεύτηκα αλλά ακόμα περισσότερο με ξένισε ένα χαζό περιστατικό σε σχολείο.
Φιλόλογος οργάνωσε ένα project σε συνδυασμό με ζωγραφικούς πίνακες από τη θεματολογία του Καβάφη. Πολλοί
ζωγράφοι και εικαστικοί έχουν εμπνευστεί κατά καιρούς, από τον ποιητή, όπως ο
Χατζηκυριάκος-Γκίκας, ο Τσαρούχης, ο Μυταράς και ο Τσόκλης. Προηγήθηκε και η
έκθεση του Ιδρύματος Θεοχαράκη και ήταν οπωσδήποτε, μια καλή ευκαιρία να
μαζευτούν σε μια παρέα διαθεματικής καλλιτεχνικής προσέγγισης πολλοί δημιουργοί
από διάφορους χώρους. Αυτοί γύρω του και στη μέση ο Καβάφης να φωτίζει
ένστικτα, συνειδήσεις, νέες ιδέες και πολλές αλήθειες, για τους μαθητές.
Το project πέτυχε, με μεγάλη συμμετοχή, μολονότι γινόταν Σάββατο, εκτός διδακτικού
ωραρίου. Βρέθηκε όμως, μία «σύμβουλος» να διατυπώσει τις ενστάσεις της για την
ιδέα της Φιλολόγου. Ποιος ήταν ο προβληματισμός της; Μην τυχόν και τα παιδιά
παρεξηγήσουν τη διαθεματικότητα και σκανδαλιστούν από τον Καβάφη…! Ανέφερε ως
δείγμα, έναν πίνακα που της θύμιζε «φαλλούς σε διάταξη»…! Βέβαια δεν σταμάτησε
το project, δεδομένου πως ούτε καν ήρθε σε επικοινωνία με την καθηγήτρια και δεν
τέθηκε κάποιο ιδιαίτερο ζήτημα. Από διασταυρωμένες όμως, πληροφορίες έγινε
γνωστό ότι η ομοφυλοφιλία του Καβάφη, θεωρείται για τη σύμβουλο ιδιάζουσα
περίπτωση και επικίνδυνη για τους μαθητές. Ειδικά, όταν πολλαπλασιάζονται οι
ερμηνείες από «ελευθεριάζοντες» καλλιτέχνες με «αποκλίνουσες» από τη νόρμα
θεματολογίες. Με λίγα λόγια, έθεσε θέμα ωριμότητας των μαθητών να κατανοήσουν
το project.
Έψαξα να βρω ποιος είναι τέλος πάντων, αυτός ο πίνακας που θυμίζει φαλλούς
και βρήκα «Τα κεριά» του Δρούγκα και του Φασιανού, αλλά δεν μοιάζουν και πολύ.
Βέβαια, δεν ξέρω τι φαλλούς έχει δει στη ζωή της… η συγκεκριμένη κυρία αλλά και
πάλι, θέλει πολλή φαντασία για να το σκεφτείς.
Πόση σημασία έχει τώρα μια άποψη η οποία, στο κάτω-κάτω, δεν παρεμβαίνει
και αυταρχικά στη δουλειά του εκπαιδευτικού; Στη συγκεκριμένη περίπτωση, καμία.
Στο σύνολο όμως των ανθρώπων που σκέφτονται κάτι πρωτότυπο για να μορφώσουν
τους μαθητές τους, ο συντηρητισμός και οι φοβίες είναι μεγάλο εμπόδιο. Χρόνια,
δεκαετίες τώρα, το πνεύμα αδράνησε μέσα στα δίκτυα του κομφορμισμού. Δάσκαλοι,
σύμβουλοι, διευθυντές ακολουθούν τύπους, διατάξεις και εγκυκλίους, μη έχοντας
τη δύναμη να αποκλίνουν ή να πειραματιστούν με τις ιδέες τους. Από παντού,
εμφανίζονται απίθανοι τύποι που σου ξεφουρνίζουν ό,τι αυθεντία και κλισέ βρεθεί
πρόχειρο, για να εκφράσουν τη «δυσκοιλιότητά» τους απέναντι στο πρωτότυπο και το
δημιουργικό. Πάντα θα βρεις ένα τεράστιο «όχι» μπροστά σου και μια
«αντιστασιακή» θέση κάποιου «θεματοφύλακα» «αρχών» και «αξιών».
Πόση γενναιότητα και πόση αγάπη χρειάζεσαι μέσα σου για να μάθεις να λες
«ναι»! Πόση ελεύθερη φύση έχεις ανάγκη, για να λες μια καλή κουβέντα, για να
επιβραβεύεις και να ενθαρρύνεις το διαφορετικό και το καινούριο! Το πιο εύκολο
και ανώδυνο είναι να λες όχι από κόμπλεξ και ανασφάλεια. Το πιο δύσκολο και
ωραίο είναι να λες ναι στο δημιουργικό και να ρωτάς με ενθουσιασμό πώς ακριβώς
γίνεται.
Άδικα ψάχνουμε για κανόνες, σχέδια και νέες μεθόδους. Αν δεν βρεθούν μυαλά
και σκέψεις «εξερευνητών», όλα τα προβλήματά μας θα θέλουμε να τα λύσουμε με
τις φόρμες και τη χαρτούρα του Υπουργείου. Όσο για τους «φαλλούς» του Καβάφη,
είτε στη ζωή είτε στην τέχνη, είναι αλήθεια ότι προκαλούν αμφιθυμία! Κι αυτό
γιατί άλλοτε «απειλούν» κι άλλοτε γονιμοποιούν. Εξαρτάται πώς θέλει κανείς να
τους χρησιμοποιήσει…
Και είναι κρίμα γιατί «…τι γρήγορα που τα σβηστά κεριά πληθαίνουν».
πηγή: http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.ellada&id=30498
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου